Awaria samochodu z automatyczną skrzynią biegów to sytuacja stresująca, zwłaszcza gdy pojawia się pytanie o sposób transportu takiego pojazdu. Holowanie automatu bywa ryzykowne, dlatego warto wiedzieć, kiedy można je bezpiecznie wykonać, a kiedy niezbędna jest laweta.
W artykule omówimy zasady holowania aut z automatyczną skrzynią biegów oraz wskażemy, dlaczego laweta jest często najlepszym rozwiązaniem.
Awaria automatycznej skrzyni biegów objawy
Awaria automatycznej skrzyni biegów może objawiać się na różne sposoby. Oto kilka najczęstszych symptomów, które mogą wskazywać na problemy ze skrzynią biegów:
- Wycieki oleju – olej smarujący jest kluczowy dla prawidłowego działania automatycznej skrzyni biegów. Wyciekająca ciecz może oznaczać uszkodzenie uszczelek lub innych podzespołów, co może doprowadzić do przegrzania i szybkiego zużycia skrzyni.
- Brak jednego z biegów – jeśli auto przestaje zmieniać na wyższy lub wsteczny bieg, jest to wyraźny znak, że mogło dojść do uszkodzenia skrzyni biegów. Zwykle brak biegu wynika z problemów mechanicznych lub awarii elektroniki.
- Samoczynne zmiany biegów – gdy samochód zmienia biegi bez wyraźnej przyczyny lub nie reaguje na pedał gazu, może to być objawem awarii układu sterowania automatycznej skrzyni. Warto wówczas jak najszybciej udać się do mechanika, by zapobiec dalszym uszkodzeniom.
- Problemy z elektroniką – w nowoczesnych samochodach za zmianę biegów odpowiada komputer, który przesyła sygnały do skrzyni. Brak sygnału lub błędy w jego odbiorze mogą prowadzić do niesprawnego działania skrzyni, a nawet całkowitego braku zmiany biegów.
W razie awarii automatycznej skrzyni biegów nie ryzykuj dalszej jazdy ani prób holowania. Skontaktuj się z OMT Pomoc Drogowa – zapewnimy szybki i bezpieczny transport Twojego pojazdu na lawecie, chroniąc skrzynię przed dodatkowymi uszkodzeniami. Jesteśmy dostępni 24/7, by pomóc Ci wrócić na drogę bez stresu i zbędnych kosztów.
Czy można holować automat? – Różnice między skrzyniami
Holowanie samochodu z manualną skrzynią biegów to stosunkowo prosta sprawa – wystarczy wrzucić bieg neutralny, połączyć pojazdy liną holowniczą i zachować ostrożność. Z automatycznymi skrzyniami biegów sytuacja wygląda inaczej. W większości przypadków producenci stanowczo odradzają holowanie pojazdów z automatem, co wynika z budowy i zasad działania tych skrzyń. Automatyczna skrzynia biegów nie jest zaprojektowana do pracy bez smarowania, a jej podzespoły mogą ulec uszkodzeniu, jeśli koła będą się kręcić przy wyłączonym silniku.
Holowanie auta z automatem – Dlaczego nie można holować automatu?
Podstawową przyczyną, dla której holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów jest ryzykowne, jest brak odpowiedniego smarowania skrzyni podczas holowania. Automatyczna skrzynia biegów, aby działać poprawnie, wymaga ciągłego smarowania, które zapewnia pompa olejowa. Pompa ta działa jedynie przy włączonym silniku. W przypadku holowania przy wyłączonym silniku pompa oleju nie pracuje, co prowadzi do przegrzania i szybkiego zużycia skrzyni biegów. W efekcie, zamiast transportować samochód bezpiecznie, można narazić się na poważne i kosztowne naprawy.
Holowanie automatu – Kiedy laweta jest konieczna?
Jeśli samochód z automatyczną skrzynią biegów uległ awarii, najlepszym rozwiązaniem jest wezwanie lawety. Laweta zapewnia bezpieczny transport, unosząc samochód, co eliminuje kontakt kół z powierzchnią drogi, a tym samym zapobiega uszkodzeniu skrzyni biegów. Korzystanie z lawety jest szczególnie zalecane, gdy pojazd został unieruchomiony na autostradzie lub trasie ekspresowej, gdzie holowanie jest zabronione. Laweta jest także koniecznością, jeśli uszkodzeniu uległa oś napędowa lub jeśli holowanie na trybie neutralnym nie jest możliwe.
Jak holować automat?
W wyjątkowych sytuacjach, gdy nie można skorzystać z lawety, holowanie auta z automatyczną skrzynią biegów jest możliwe, ale tylko na krótkim dystansie i przy zachowaniu kilku ważnych zasad:
- Tryb neutralny (N) – Kluczowe jest ustawienie skrzyni biegów na pozycję neutralną (N). Umożliwia to rozłączenie skrzyni z kołami, jednakże wymaga działającego silnika. Jeśli silnik nie działa, holowanie staje się niebezpieczne dla skrzyni biegów.
- Ograniczona prędkość – Maksymalna prędkość holowania nie powinna przekraczać 30 km/h, aby uniknąć przegrzania skrzyni biegów. Przekroczenie tej prędkości może zwiększyć tarcie wewnątrz skrzyni, co prowadzi do uszkodzeń.
- Krótki dystans – Holowanie auta z automatem należy ograniczyć do absolutnego minimum, najlepiej do najbliższego warsztatu lub bezpiecznego miejsca. Zasada ta pozwala zmniejszyć ryzyko przegrzania i trwałego uszkodzenia skrzyni.
Dlaczego laweta to bezpieczniejsze rozwiązanie?
Laweta jest najbezpieczniejszym wyborem w przypadku awarii auta z automatyczną skrzynią biegów. Dzięki niej samochód zostaje w pełni uniesiony, co eliminuje kontakt kół z podłożem. Taki sposób transportu zabezpiecza skrzynię biegów przed pracą bez smarowania i minimalizuje ryzyko kosztownych napraw. Lawety są często wyposażone w specjalne podnośniki, które pozwalają na uniesienie osi napędowej pojazdu, zapewniając jeszcze większą ochronę dla skrzyni biegów.
Holowanie automatu z OMT Pomoc Drogowa Tarnów
Awaria samochodu z automatyczną skrzynią biegów? Zaufaj profesjonalistom z OMT Pomoc Drogowa Tarnów! Dzięki nowoczesnym lawetom i doświadczeniu zapewniamy bezpieczny transport Twojego pojazdu bez ryzyka uszkodzenia skrzyni biegów. Zamiast ryzykować kosztowne naprawy, wybierz pewne i szybkie wsparcie – jesteśmy dostępni 24/7, aby pomóc Ci wrócić na trasę bez zbędnych problemów. Zapewniamy lawetę Tarnów i okolice oraz pomoc drogową na autostradzie a4.